Vraag online uw gratis offertes aan voor het gebruik van maaltijdcheques
Vergelijk de verschillende oplossingen!
Maaltijdcheques: hoe werkt het?
Het systeem van de maaltijdcheques berust niet op een relatie tussen twee partijen (werkgever-werknemer, of werkgever-leverancier bijvoorbeeld). In totaal zijn er 4 partijen bij het proces betrokken. Wie zijn ze? Welke rol vervullen ze precies?
Bij het systeem van de maaltijdcheques zijn de onderstaande 4 spelers betrokken:
De leveranciers of uitgevers van de cheques, organisaties die gespecialiseerd zijn in de verkoop van maaltijdcheques aan werkgevers. Het kan zowel gaan om privébedrijven, verenigingen als coöperaties. De leveranciers staan in voor het afdrukken en verdelen van de maaltijdcheques en voor de terugbetaling van winkels en restaurants die ze aanvaarden.
De werkgevers kopen de maaltijdcheques en bezorgen ze aan hun werknemers. Zij bepalen de nominale waarde van de cheques, al dan niet in overleg met de ondernemingsraad. Werkgevers kunnen een deel van de waarde van een maaltijdcheque ten laste nemen, maar maximaal 6,91 euro per cheque. Dat wordt overigens gestimuleerd door de overheid, die hen een fiscaal voordeel toekent en vrijstelling van sociale bijdragen verleent.
De werknemers kunnen de maaltijdcheques gebruiken in horecazaken voor de aankoop van maaltijden, of in winkels en supermarkten voor de aankoop van voedingsproducten voor onmiddellijk verbruik (bereide maaltijden, salades, broodjes), zuivelproducten, groenten en fruit. De werknemers moeten zelf ook een financiële bijdrage leveren voor de cheques, volgens de huidige wetgeving minstens 1,09 euro per cheque.
De horeca-uitbaters en winkeliers aanvaarden de maaltijdcheques als betaalwijze en worden aan het einde van de keten terugbetaald door de leveranciers van de maaltijdcheques.
Uiteindelijk hebben alle partijen baat bij het systeem. De werkgever geniet van de fiscale voordelen en de lagere werkgeverslasten dankzij het gebruik van maaltijdcheques. De werknemer betaalt geen inkomstenbelasting op de waarde van de maaltijdcheques die hij ontvangt, ook al worden die beschouwd als aanvullend loon.
De leveranciers van de cheques halen dan weer inkomsten uit de commissielonen die ze aanrekenen en uit de intresten die ze opstrijken tussen het moment dat de cheques worden aangekocht door de werkgevers en het moment dat de winkeliers of restauranthouders om terugbetaling vragen. Ook als maaltijdcheques verloren gaan of niet gebruikt worden vóór hun uiterste gebruiksdatum, levert dat de uitgevers financieel voordeel op. De winkeliers en restauranthouders die de cheques aanvaarden, zien dan weer dat het systeem de klantentrouw in de hand werkt en ze kunnen er gerust op zijn dat ze volledig terugbetaald zullen worden.
Elektronische dienstencheques: hoe werkt het?
Al sinds 2016 zijn elektronische maaltijdcheques de norm geworden in België. Die bieden heel wat voordelen ten opzichte van hun papieren voorgangers: ze kunnen niet scheuren, ze raken minder makkelijk verloren, ze zijn goedkoper in aanmaak en duurzamer, en ze vergemakkelijken het beheer en de terugbetaling van winkeliers en handelaars.
Elektronische dienstencheques zijn ook veilig als betaalwijze. Er wordt gewerkt met een betaalkaart die beveiligd is met een pincode.
Het gebruik ervan is erg eenvoudig. In eerste instantie moet de werknemer de kaart activeren nadat hij ze ontvangen heeft. Dat kan doorgaans heel makkelijk door een account aan te maken op de website van de leverancier in kwestie. De procedure is eenvoudig en u wordt stap voor stap begeleid.
Daarna wordt er een bedrag op de kaart geplaatst. Het crediteren van de elektronische maaltijdchequekaart gebeurt automatisch, conform de overeenkomst afgesloten tussen de werkgever en de leverancier/uitgever. Net zoals bij een bankkaart kunnen werknemers hun saldo raadplegen, meldingen instellen, enz.
Waarop wacht u nog?
Profiteer ook van de vele voordelen van elektronische maaltijdcheques !