SEO en SEM
Ontdek onze artikels over SEO en SEM
-
Wat is SEO?
-
Wat is Google AdWords?
-
Marketingbureau: professionele hulp bij optimalisatie
-
SEO tips
-
Wat kunt u met Google Analytics?
-
Website optimalisatie: welke opties?
De vaakst gestelde vragen over SEO en SEM
Als uw bedrijf actief is op het internet, dan heeft u vast wel eens gehoord van de begrippen SEO optimalisatie. Wat houdt dit precies in? We leggen het hier voor u uit.
Wat is SEO, SEM en SEA?
SEO en SEM zijn beide Engelse afkortingen die ook gebruikt worden in de Nederlandse taal om het zelfde begrip te duiden.
- SEO = Search Engine Optimization
- SEM = Search Engine Marketing
- SEA = Search Engine Advertising
SEO richt zich op het optimaliseren van uw website voor zoekmachines. Tegenwoordig is het van vitaal belang om met uw website goed gevonden te worden in zoekmachines en dan met name in Google. Ruim 90% van de mensen raadpleegt bij hun zoektocht naar een product of dienst via het internet eerst Google. Het is bedrijven er dan natuurlijk veel aan gelegen om bovenaan, of hoog, in Google zoekresultaten te staan. Dit kan door middel van betaalde advertenties (dit valt onder SEM), maar ook door het optimaliseren van uw website. Het is ten eerste belangrijk dat de juiste teksten en woorden te vinden zijn op uw website en dat er voldoende andere websites naar uw website verwijzen. Daarnaast is het nog van belang een aantal aanpassingen of toevoegingen op uw website door te voeren.
Waar SEO zich richt op de natuurlijke zoekresultaten binnen Google, zijn er ook betaalde mogelijkheden om bovenaan te staan op bepaalde zoekopdrachten, dit valt onder SEM en SEA. Dit kan door middel van het advertentieprogramma Google Adwords. Binnen dit programma kunt u zelf een campagne aanmaken of kunt u een campagne op laten stellen door een specialist. Uw advertenties worden binnen de zoekresultaten van Google getoond en elke keer dat een internetgebruiker op uw advertentie klikt, betaalt u een bepaalde vergoeding.
SEO optimalisatie: het voordeel voor uw bedrijf
Het voordeel voor uw bedrijf van SEO en SEM is duidelijk. U krijgt meer bezoekers naar uw website en deze bezoekers zijn ook nog eens geïnteresseerd in uw product of dienst, want zij hebben gezocht met zoektermen die terug komen op uw website. Met SEO en SEM haalt u dus potentiële klanten naar uw website.
SEO optimalisatie: zelf doen of uitbesteden
Als u enige kennis heeft van SEO en SEM dan kunt u dit zelf voor uw website doen. Vooral kleinere ondernemers verdiepen zich vaak in de basics van SEO en SEM en proberen zelf een aantal dingen uit. Het voordeel is dat u zelf de controle heeft over de optimalisatie en promotie van uw website.
Goede SEO en SEM vereist echter wel specifieke kennis en kan, vooral in de eerste maanden, veel tijd kosten. Het is daarom ook aan te raden beiden door een specialist te laten verzorgen. Als u goede afspraken maakt met een ervaren marketingbureau dan wegen de kosten vaak ruim op tegen de uiteindelijke baten.
Een cursus volgen
Als u toch graag de SEO en SEM voor uw website zelf wilt doen, dan kunt u een cursus gaan volgen. Er zijn verschillende online cursussen te vinden op het internet en er zijn ook voldoende cursussen op locatie. Vaak leert u in enkele lessen al de basisprincipes van SEO en SEM en kunt u snel aan de slag met het optimaliseren van uw website binnen de zoekmachineresultaten.
Kosten SEO optimalisatie
- Zelf optimaliseren
Bij het zelf verzorgen van de SEO en SEM van uw website dient u er ook rekening mee te houden dat de uren die u hier insteekt niet besteed kunnen worden aan andere werkzaamheden. Deze uren leveren u dus een inkomstenderving op, wat u kunt beschouwen als een kostenpost. Het volgen van een cursus kan vaak al voor een bedrag zo rond de € 200.
- Uitbesteding
De prijzen van het uitbesteden van SEO en SEM kunnen vrij ver uiteen liggen. Bedrijven hanteren ook verschillende werkwijzen. Zo zijn er specialisten die werken op basis van no cure no pay, maar daarbij is het uiteindelijke bedrag dat u dan moet betalen vaak wel hoger. Ook zijn er specialisten die werken met een uurtarief, uiteenlopend van € 25 tot € 75.