SEO en SEM: Wat kunt u met Google Analytics?
Met Google Analytics krijgt u op een overzichtelijke manier, aan de hand van tabellen, grafieken en statistieken, inzicht in wie uw website bezoekt, waar bezoekers vandaan komen, welke zoekwoorden daarvoor werden gebruikt, of er conversie is geweest, u kunt uw acquisitie analyseren enz. Deze informatie wordt heel gedetailleerd geanalyseerd.
Hoe krijgt u toegang tot Google Analytics?
Voor deze gratis service hoeft u zich enkel aan te melden met uw Google-account en dan krijgt u een trackingcode, die u in uw webpagina’s kan plakken. U vult de nodige gegevens in op uw beheerderspagina en u kunt meteen van start gaan.
Aan de slag met Google Analytics
Zodra u de Rapportagepagina aanklikt, ontdekt u links een structuur met zes hoofdrubrieken:
- Informatiegebeurtenissen
Hier kunt u de dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse gebeurtenissen raadplegen.
- Realtime:
Hier kunt u volgen wat er op dit zelfde moment op uw website gebeurt. De subdivisies heten: locaties, verkeersbronnen, inhoud, gebeurtenissen en conversies. Daar traceert u waar bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze bekijken, of ze eindelijk tot actie overgaan om te doen wat u van hen verwacht…
- Doelgroep:
Dit hoofdstuk is onderverdeeld in demografie (leeftijd en geslacht), interesses, geo (taal en locatie), gedrag (nieuwe of terugkerende klant, geschiedenis, frequentie en engagement), technologie, mobiel (welke apparaten), benchmarking, gebruikersstroom.
- Acquisitie:
Deze rubriek wordt opgesplitst in ‘alle verkeer’ (kanalen, bron/medium, verwijzingen), AdWords (campagnes, boomdiagram, zoekwoorden, zoekopdrachten, uur van de dag, bestemmings-URL’s), SEO (zoekopdrachten, bestemmingspagina’s, geografische samenvatting), ‘sociaal’ (netwerkverwijzingen naar sociale media, trackbacks, conversies, plug-ins, gebruikersstroom), campagnes (alle campagnes, betaalde zoekwoorden, organische zoekwoorden, kostenanalyse).
- Gedrag:
Hieronder vallen gedragsstroom, site-inhoud, site-snelheid, zoekopdrachten op de site, gebeurtenissen, AdSense (= advertentieprogramma van Google), experimenten (om de efficiëntie van een landingspagina te testen), analyse op pagina (om te zien wat klanten op uw pagina’s uitvoeren).
- Conversies:
Voor deze rubriek kan u zelf bepalen welke acties het einddoel inhoudt: een formulier met contactgegevens invullen, informatie opvragen, zich op uw nieuwsbrief inschrijven, kopen in uw webshop… De subcategories in dit hoofdstuk zijn: doelen, E-commerce (productprestaties, verkoopprestaties, transacties), multi-channel-trechters, toeschrijving (hulpprogramma voor modelvergelijking).
De meeste bedrijven hechten vooral belang aan het checken van waar bezoekers vandaan komen, welke zoekwoorden ze hebben gebruikt, op welke manier ze op uw website belanden en of ze uiteindelijk tot conversie bijdragen. Ook de statistieken van sociaalnetwerksites worden alsmaar grondiger bestudeerd. Voor ondernemers die reclame voeren via Google AdWords is Analytics natuurlijk een heel belangrijke graadmeter.
Installeer de nieuwste versie Google Universal Analytics
Nadat u zich met uw Google-account heeft aangemeld en uw trackingscode heeft gekregen wordt u gevraagd wat u wilt bijhouden, uw website of uw mobiele apparaten, want daar zit net de vernieuwing in: met een speciale USER-ID creëert Universal Analytics een functie waarmee u meerdere apparaten, sessies en betrokkenheidsgegevens aan een unieke ID-koppelt.
Besluit
De statistieken en grafieken schetsen niet alleen een overzicht, maar laten u toe vergelijkingen te maken en conclusies te trekken. Zo kunt u bij significante wijzigingen de gepaste maatregelen treffen of reclamecampagnes bijsturen die uw bezoekers op een efficiëntere manier naar uw website leiden en hen overhalen tot het einddoel: voor conversies zorgen. Google (Universal) Analytics is ook een uitstekend hulpmiddel om uw website nog beter te structureren.