Tips om hoger in Google te komen
Opdat uw website snel zou gevonden worden op het internet en liefst op een zo hoog mogelijke positie in de zoekresultatenlijst is een uitstekende SEO (zoekmachine-optimalisatie) een must. Hoe dat in zijn werk gaat staat te lezen in andere artikelen van deze informatiegids. Mits de nodige kennis of een grondige SEO-opleiding kan u er eventueel zelf voor zorgen dat uw website de juiste structuur bezit en doorspekt is met voldoende trefwoorden op strategische plaatsen, of u kunt die karwei uitgeven aan een SEO-expert. Ongeacht uw keuze is het handig om te weten met welke SEO tips u uw bezoekers kan motiveren om nu net uw website te vinden en aan te klikken.
De Sociale Media kunnen uw SEO-strategie een heuse boost geven
Waar u ook bent, het is altijd leuker als er leven in de brouwerij is – niemand vertoeft graag op een plek waar niets te beleven valt! Hetzelfde geldt voor uw website: als daarop nooit iets gebeurt, haken bezoekers na een tijdje af. Zorg dus voor interactie! De sleutelwoorden zijn trafic, engagement en aanbevelingen…
- Betrek bestaande en potentiële klanten en bezoekers nauwer bij uw activiteiten via een blogpagina, waarop ze ook kunnen reageren.
- Zorg dat bezoekers met hun sociale-media-account op uw website kunnen inloggen en dat ze geen registratieproces moeten doorlopen.
- Installeer deelknoppen voor de belangrijkste sociale media zodat bezoekers gemakkelijk berichten kunnen delen. Beperk u tot de voornaamste, want teveel van het goede werkt dan weer negatief.
- Facebook: zorg voor zoveel mogelijk variatie en content over uiteenlopende onderwerpen met allerlei foto’s, teksten, video’s, links etc.… Wanneer Facebook veel activiteit op uw pagina vaststelt, zullen zij uw content hoger positioneren en zullen meer bezoekers dat zien.
- LinkedIn: hier zit u goed als u zich vooral tot de B2B-doelgroep richt. De inhoud is van een hogere kwaliteit met meer diepgang. U kunt ook deelnemen aan interessante discussiegroepen.
- Twitter: de specifieke eigenschap om tweets tot een gelimiteerd aantal tekens te beperken, trekt veel mensen over de streep om in enkele woorden hun mening te ventileren en te delen, dikwijls gelinkt aan websites.
SEO-Tips voor iedereen
Zelfs als u geen vakspecialist bent, zijn onderstaande SEO tips zaken die u zelf in de gaten kunt houden en die toch belangrijk zijn:
- Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de titel van uw webpagina. Zorg voor een goed evenwicht tussen uw keywords en de rest van de tekst en een juiste spreiding (‘key-density’). Optimaliseer afbeeldingen altijd met onderschriften en gebruik daarvoor Alt-tags.
- Let erop dat de inhoud bestaat uit unieke en relevante teksten. Ken en gebruik uw USP (Unique Selling Proposition): zet uw unieke verkoopargumenten in de kijker.
- Onderschat het belang niet van een verstandig gekozen domeinnaam, die internetgebruikers makkelijk onthouden en waarin u eventueel het belangrijkste zoekwoord verwerkt.
- Als u voldoende interne en externe links integreert, betekent dat een verbeterde navigatie voor bezoekers en worden relevante pagina’s aan elkaar gekoppeld.
- De leeftijd van uw website, uw pagina’s en uw domeinnaam speelt een rol: hoe ouder, hoe meer impact u krijgt! De ouderdom van een pagina is echter niet gekoppeld aan de ouderdom van de tekst die erop staat – die kunt u zelfs beter op tijd en stond vernieuwen of bijwerken. Als er nooit iets verandert zullen zoekmachines uw website na verloop van tijd niet meer doorzoeken. Websites met een nieuwe domeinnaam moeten soms lang wachten vooraleer ze in de zoekmachineresultaten terechtkomen.
Gratis Google-tools als SEO-hulp
U wilt natuurlijk graag weten of uw SEO-strategie wel werkt, maar hoe kan u dat nagaan? Via een aantal gratis tools reikt Google u zelf een reeks oplossingen en interessante SEO tips & tricks aan.
- Google’s Zoekwoordplanner is een onderdeel van Google AdWords, waarmee u extra zoekwoorden kan vinden, het zoekvolume nagaan en waar u ook de zoekwoorden van de concurrentie kan analyseren.
- Google Webmaster Tools laat u of uw webmaster toe om naar uw website te kijken op de manier zoals Google dat zou doen.
Page Speed Insights: als u hier de URL van een bepaalde webpagina intikt, krijgt u info om de paginasnelheid voor pc’s en mobiele apparaten te verbeteren.