Nieuwe zoekopdracht :
Wij raden u aan :

Producten en diensten

Artikel

Offertes

Wat is SEO?

Om uw webpagina’s zo hoog mogelijk in de zoekresultatenlijsten te positioneren moet u aan ‘zoekmachine-marketing’ doen. Een onontbeerlijk onderdeel daarvan om goede resultaten te oogsten is SEO. Maar wat is SEO? We bespreken het hier.

Wat is SEO?

Wat is SEO?

Deze Engelse afkorting staat voor Search Engine Optimisation, of zoekmachine-optimalisatie. Het is een strategie die, aan de hand van bepaalde technieken en tactieken, helpt om uw website zo hoog mogelijk te laten verschijnen in de organische (natuurlijke) ranglijsten van verschillende zoekmachines en om u daar een langdurige zichtbaarheid te bezorgen zonder dat u daarvoor iets betaalt. Het is essentieel om die strategie met de nodige professionaliteit te ontwikkelen: mogelijke zoektermen die internetgebruikers intikken op de juiste plaats en manier in uw website integreren, zodat de meest relevante zoektermen bovenaan in de zoekresultatenlijst komen te staan.

De grootste zoekmotor, Google, legt u het hele principe uit in de gratis te downloaden ‘Google SEO Starter Guide’.

 

Technieken om uw website te optimaliseren

Google omschrijft geoorloofde technieken als White Hat SEO, want malafide bedrijven proberen ook wel eens ongeoorloofde praktijken uit, gekend als Black Hat SEO.

Welke maatstaven Google hanteert om die zoekresultatenvolgorde te bepalen, blijft echter een groot geheim. De lijst die de volgorde van vermeldingen weergeeft, noemt men SERP (Search Engine Results Page).

 

U kunt structuur, inhoud en techniek van uw website optimaliseren op basis van On Page en Off Page factoren.

  • De eerste stap bestaat uit een zoekwoordenonderzoek waarbij alle mogelijke relevante trefwoorden en trefwoordencombinaties worden bestudeerd en vergeleken met de autoriteit van concurrerende pagina’s.
  • On Page’ slaat op de factoren die u zelf of uw SEO-specialist op de websitepagina’s kan aanpassen:
    • Hoogwaardige content of inhoud: teksten, afbeeldingen, foto’s, video’s… Houd er rekening mee dat die inhoud ‘linkbaar’ moet zijn.
    • Even belangrijk is een degelijke structuur: titels en subtitels, paragrafen, afbeeldingen… worden opgebouwd met HTML-tags. De Meta Description Tags zijn korte stukjes tekst die de zoekmachine vertellen waarover de pagina gaat. Google baseert zich op deze ‘snippets’ voor de resultatenvolgorde.
    • Pas uw URL aan op basis van de hiërarchie van uw website.
    • Off Page’: het aantal externe backlinks is een goede graadmeter die tot 75% kan bijdragen aan uw positie in de zoekresultatenlijst. Linkbuilding of linkopbouw bestaat er dus in dat u zoveel mogelijk waardevolle links verzamelt met behulp van de zoekwoordenanalyse en het nakijken van concurrentie-websites.

Denk daarbij ook aan ILD (InLinking Domains), wat betekent dat andere websites een link aangeven die naar uw website verwijst, en aan Link Distance, waarmee waardevolle IP-adressen worden opgespoord.

 

Sociale Media kunnen uw SEO-prestaties een handje helpen

  • U kunt de Sociale Media inzetten om meer trafiek naar uw website te genereren, o.a. door een blogpagina aan te maken, zelf blogberichten te posten op de Sociale Media en er ook links naar uw website op te plaatsen. Dit verwijzingsverkeer noemt men ‘referral traffic’.
  • Als bezoekers met hun Sociale-Media-account op uw website kunnen inloggen, als u interactie mogelijk maakt via blogberichten enz., verhoogt u het engagement.
  • U kunt social-share-buttons op uw website installeren, zodat uw bezoekers berichten kunnen delen en voor aanbevelingen zorgen. Dit verhoogt uw bereik en uw verwijzingstrafiek.

 

Voordelen

Professionele SEO bezorgt u meer bezoekers van uw website, maar vooral bezoekers die geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten, wat uiteindelijk tot een mooie omzetverhoging kan leiden.

 

Begin met uw offerteaanvraag SEO en SEM
Geef uw mening