PROFESSIONELE KOPIEERMACHINESVergelijk de beste leveranciers & bespaar!
PROFESSIONELE KOPIEERMACHINES
Vergelijk de beste leveranciers & bespaar!
Ontvang tot 4 Kopieermachine offertes op Maat
Vergelijk & Bespaar tot wel 30%!
Ontvang tot 4 Kopieermachine offertes op Maat Vergelijk & Bespaar tot wel 30%!

Printers: Printer kopen

Leestijd: 2 min

Dit is wellicht een van de eerste vragen die u zich stelt: moet ik een printer kopen, leasen of huren? Stel dat u een relatief goedkope laserprinter koopt. Op het eerste gezicht lijkt dit een voordelige keuze, maar dan komen de extra kosten: dure toners, onderhoud enzovoort.

Een printer kopen

Bij de aankoop van een printer of een kopieerapparaat let u best op:

  • uiteraard de aankoopprijs
  • maximum printsnelheid
  • resolutie
  • geheugen
  • aantal papierladen
  • energieverbruik
  • kosten van toners en drums

Vooral het laatste punt kan oplopen. Een goedkope laserprinter kan toners nodig hebben van enkele honderden euro’s en zijn maar goed voor bijvoorbeeld 1500 pagina's. Door die extra uitgaven kan een pagina al snel 25 à 30 eurocent per stuk kosten. Als u dus veel moet printen of kopiëren, kan leasing of huren een betere oplossing zijn. Maar eerst: wat is het verschil tussen leasing en huren?

Het verschil tussen leasing en renting

In een notendop: ‘leasing’ leunt dichter aan bij ‘financiering’. ‘Renting’ heeft dan weer meer weg van een echte ‘huur’. Het onderscheid is op een behoorlijk complexe wijze bepaald in de boekhoudwetgeving.

Een belangrijk aspect is: de aankoopoptie. Als de aankoopoptie bijvoorbeeld 15% hoger is dan de aankoopwaarde, zou er al sprake kunnen zijn van leasing. En het is net die aankoopoptie die u de mogelijkheid biedt een keuze te maken die past binnen uw fiscale planning. De boekhoudkundige en fiscale verwerking zal zoals een gewone kredietverlening verlopen bij de leasinggever.

Bij renting zal de leasingnemer de rentingvergoeding volledig in zijn kosten kunnen opnemen. De afschrijving wordt dan weer genomen door de rentingmaatschappij.

 Printer Kopen

Leasing: de voordelen en service

  • U krijgt professioneel verbruiksadvies.
  • U krijgt een service op maat. Als uw toestel dienst weigert, dan wordt snel gezorgd voor een hersteller of vervangtoestel.
  • Geen onaangename verrassingen, want het maandelijks tarief ligt vast. U bepaalt dit bedrag op voorhand met de leasingmaatschappij.
  • Als uw print- en/of printbehoeften veranderen kunt u veelal zonder veel poespas kiezen voor een ander toestel.
  • Het onderhoud, beheer en de aansluiting op uw netwerk kunnen opgenomen worden in het contract.

Renting: de voordelen en service

  • U krijgt professioneel verbruiksadvies.
  • U kunt een printer of kopieerapparaat huren voor een korte periode voor een event, beurs of congres. De verhuurder zorgt dan voor alles: de levering, plaatsing en ophaling.
  • Als u even extra capaciteit nodig heeft, kan renting soelaas brengen.
  • Uw toestellen zijn beschadigd of onbruikbaar door bijvoorbeeld een brand of vandalisme? Dankzij renting kunt u weer snel aan het werk.
  • Het onderhoud, beheer en de aansluiting op uw netwerk kunnen opgenomen worden in het contract.

Ook goed om te weten:

Renting heeft het voordeel dat u in sommige gevallen uw investering sneller in resultaat zult kunnen nemen. De huurkost zal vaak hoger zijn dan de afschrijving en interestlast die u zou kunnen aftrekken.

Leasing

Duur

- De verwachte economische levensduur (van 24 tot 60 maanden)

- Onherroepelijk

Eigendom

- Juridisch: verhuurder

- Economisch: huurder

Afschrijvingen

- Huurder

BTW-voorfinanciering

- Ja

Aankoopoptie

- Ja (waarde bepaald in het contract)

Renting

Duur

- 12 tot 48 maanden

- Herroepelijk

Eigendom

- Verhuurder

Afschrijvingen

- Verhuurder

BTW-voorfinanciering

- Ja

Aankoopoptie

- Neen (mogelijk, maar niet bij contract vastgelegd)