Adressenbestanden : Ontvang & Vergelijk Gratis Offertes!
Adressenbestanden: Professionele B2B Database
Leestijd: 2 min
Om voor uw bedrijf de gepaste database samen te stellen is het essentieel om vooraf goed uit te stippelen welke doelgroepen u met welke marketingcampagnes wilt bereiken.
1) Bepaalt u tot welke bedrijfssectoren (en sub-sectoren) u zich wil richten:
- Welke regio’(s)? (zie ook: geo-marketing)
- Detailhandel of groothandel
- Industrie
- Bouw
- Dienstensector
- Medische wereld
- Financiële en administratieve sector
- IT-wereld
- Horeca
- Immobiliën
- Autosector
- Sport en recreatie
- Onderwijs
- Overheid
- Etc…
2) Verrijk uw database met:
- Specifieke bedrijfsactiviteiten – u kan een branche kiezen volgens de SBI-codes (Standaard Bedrijfs-Indeling die aangeeft welke de belangrijkste activiteit van een bedrijf is). Ook kunt u de NACEBEL-codes raadplegen (een cijfercode die de Europese Unie en de lidstaten ervan hebben toegekend aan een bepaalde klasse economische activiteiten).
- Bedrijfsgrootte
- Bedrijfsomzet
- Bedrijfsnaam en rechtsvorm
- Adres, telefoon, e-mailadres
- Contactpersonen/beslissers (aankoopdirecteur, technische of financiële manager, secretaresse…).
Enkele tips om een goede B2B-database te vinden
- Zorg dat u kunt kiezen uit een brede waaier aan criteria, waarmee u exact die doelgroep samenstelt die u voor ogen heeft. Anders gezegd: betaal niet nutteloos te veel voor foute prospecten
- Ga na of de leverancier de volgende taken op zich neemt:
- Het analyseren van uw eigen database
- Het invoeren, ontdubbelen en structureren/centraliseren van datagegevens
- Het permanente beheer van de database
- De kwaliteitscontrole: hoe vaak worden welke gegevens opnieuw geanalyseerd en up-to-date gebracht?
- Heeft u zelf toegang tot de database om gegevens aan te passen, aan te vullen of te verwijderen?
- Check bij welke leveranciers u terecht kunt voor extra diensten zoals:
- Het opmaken of uitwerken van marketingcampagnes
- De verzending van mailings, nieuwsbrieven, monsters… per post of e-mail (bedenk dat een leverancier dikwijls gunstiger postverzendingstarieven kan bedingen dan uzelf)
- Response-verwerking per telefoon, antwoordformulieren, enquêtes…
- Rapporten/statistieken over de verzonden mailings, campagnes..
- Kies een leverancier die een gratis en vrijblijvende audit van uw eigen bestaande adressenbestand wilt uitvoeren.
- Vraag uw leverancier hoe de databases worden samengesteld en hoe vaak welke onderdelen worden geactualiseerd.
- Vraag om voorbeelden van een adressenbestand.
- Wanneer u uw eigen data laat verwerken, laat een geheimhoudings-clausule opnemen in het contract.
- Bespreek de retour-garantie: is er een compensatie voorzien voor retour-zendingen?