Adressenbestanden : Ontvang & Vergelijk Gratis Offertes!
Adressenbestanden : Ontvang & Vergelijk Gratis Offertes!

Adressenbestanden: Professionele B2B Database

Leestijd: 2 min

Om voor uw bedrijf de gepaste database samen te stellen is het essentieel om vooraf goed uit te stippelen welke doelgroepen u met welke marketingcampagnes wilt bereiken.

1) Bepaalt u tot welke bedrijfssectoren (en sub-sectoren) u zich wil richten:

  • Welke regio’(s)? (zie ook: geo-marketing)
  • Detailhandel of groothandel
  • Industrie
  • Bouw
  • Dienstensector
  • Medische wereld
  • Financiële en administratieve sector
  • IT-wereld
  • Horeca
  • Immobiliën
  • Autosector
  • Sport en recreatie
  • Onderwijs
  • Overheid
  • Etc…

2) Verrijk uw database met:

  • Specifieke bedrijfsactiviteiten – u kan een branche kiezen volgens de SBI-codes (Standaard Bedrijfs-Indeling die aangeeft welke de belangrijkste activiteit van een bedrijf is). Ook kunt u de NACEBEL-codes raadplegen (een cijfercode die de Europese Unie en de lidstaten ervan hebben toegekend aan een bepaalde klasse economische activiteiten).
  • Bedrijfsgrootte
  • Bedrijfsomzet
  • Bedrijfsnaam en rechtsvorm
  • Adres, telefoon, e-mailadres
  • Contactpersonen/beslissers (aankoopdirecteur, technische of financiële manager, secretaresse…).

Enkele tips om een goede B2B-database te vinden

  • Zorg dat u kunt kiezen uit een brede waaier aan criteria, waarmee u exact die doelgroep samenstelt die u voor ogen heeft. Anders gezegd: betaal niet nutteloos te veel voor foute prospecten
  • Ga na of de leverancier de volgende taken op zich neemt:
    • Het analyseren van uw eigen database
    • Het invoeren, ontdubbelen en structureren/centraliseren van datagegevens
    • Het permanente beheer van de database
    • De kwaliteitscontrole: hoe vaak worden welke gegevens opnieuw geanalyseerd en up-to-date gebracht?
    • Heeft u zelf toegang tot de database om gegevens aan te passen, aan te vullen of te verwijderen?
    • Check bij welke leveranciers u terecht kunt voor extra diensten zoals:
      • Het opmaken of uitwerken van marketingcampagnes
      • De verzending van mailings, nieuwsbrieven, monsters… per post of e-mail (bedenk dat een leverancier dikwijls gunstiger postverzendingstarieven kan bedingen dan uzelf)
      • Response-verwerking per telefoon, antwoordformulieren, enquêtes…
      • Rapporten/statistieken over de verzonden mailings, campagnes..
      • Kies een leverancier die een gratis en vrijblijvende audit van uw eigen bestaande adressenbestand wilt uitvoeren.
      • Vraag uw leverancier hoe de databases worden samengesteld en hoe vaak welke onderdelen worden geactualiseerd.
      • Vraag om voorbeelden van een adressenbestand.
      • Wanneer u uw eigen data laat verwerken, laat een geheimhoudings-clausule opnemen in het contract.
      • Bespreek de retour-garantie: is er een compensatie voorzien voor retour-zendingen?