Adressenbestanden : Ontvang & Vergelijk Gratis Offertes!
Andere databases
Leestijd: 2 min
Wilt u een database aanleggen die helemaal beantwoordt aan de doelgroep die u wilt bereiken, dan moet u eerst een grondige analyse maken van uw potentiële klanten. In de vorige rubrieken vindt u informatie over de standaard B2B- en B2C-doelgroepen, maar soms overlappen deze elkaar.
Bepaalde producten of diensten worden namelijk door beide groepen aangeschaft.
Soorten databases:
- Databases op basis van gedrag: interesses, aankoopfrequentie etc. Deze informatie komt vaak van online aankopen, catalogus etc.
- Grote databases: deze zijn vaak het resultaat uit klantenonderzoeken met enquêtes. Dit kan ook een goede manier zijn om zelf een database aan te leggen U kunt zelf, of eventueel samen met partnerbedrijven, een telefonische, schriftelijke of internet-enquête organiseren, de gegevens analyseren volgens de kenmerken die voor u interessant zijn en zo een potentieel nieuw klantenbestand samenstellen.
- Samengestelde databases: deze zijn het resultaat van meerdere bronnen, zoals tv abonnementen, kranten, tijdschriften etc. Als uw bedrijf over een web-shop beschikt kan de analyse van het klik-, koop- en surfgedrag u ook heel nuttige informatie opleveren waarmee u uw database/klantenbestand kan aanvullen.
- Databases op CD-ROM: wilt u uw bedrijf meer naambekendheid bezorgen door een ruime doelgroep te contacteren, dan is het misschien interessant om een groot adressenbestand aan te kopen op CD-ROM. De gegevens die u krijgt zullen eerder ‘basic’ zijn, maar zo’n bestand is relatief goedkoop.
Hoe worden gegevens in een database verzameld?
- Er bestaan gespecialiseerde bedrijven die zich bezig houden met het ontleden van het klik-, koop- en surfgedrag van bedrijven en particulieren. Zij raadplegen diverse bronnen en verzamelen persoons- en bedrijfsgegevens in specifieke of grote databanken, die zij dan verhuren of verkopen.
- Via de cookies die worden verzameld via surfgedrag is al gauw geweten wie van koken of van exotische reizen houdt, wie veel online koopt, wie een autofreak is, wie op zoek is naar een nieuwe woning of een zwembad, etc…
- Via inschrijvingen op nieuwsbrieven, of via een actie of wedstrijd of wanneer er gratis programma’s of files worden download.
- Ook reclamefolders of catalogi zijn vaak bedoeld om meer over de klant te weten te komen. Aangeboden promotieartikelen of geschenken en antwoordcoupons leveren informatie op.
- Heel wat parastatale bedrijven zoals De Post, Belgacom, de Nationale Radio- of Televisieomroep organiseren soms schriftelijke of telefonische enquêtes om te peilen naar interesses, aankoopgedrag of aankoopfrequentie. Uiteraard zijn deze gegevens bruikbaar materiaal voor geavanceerde segmentatie in databases, die zij te koop/te huur aanbieden.
- De geschreven pers (kranten, tijdschriften, vakbladen) werkt samen met diverse partners en via wedstrijden of abonnementen met een enquêteformulier of gegevensformulier halen zij informatie op. De databases die zij op die manier samenstellen en verkopen/verhuren vormen voor hen een extra bron van inkomsten.
- Overheidsdiensten leggen zelf een database aan van hun diensten en departementen, die gratis kunnen worden gedownload. Voor meer gedetailleerde informatie moet u meestal betalen.