Professionele & Orginele Website
Vraag uw gratis offertes nu aan!
Webdesign: SEO website
SEO staat voor search engine optimisation en wordt in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Het doel van SEO is simpel: de site moet zo hoog mogelijk eindigen in de ranglijsten van zoekmachines. Zoekmachineoptimalisatie is tweeledig. Er moet aandacht worden besteed aan zowel de techniek van een website als aan de teksten.
De techniek achter een SEO website
Een website kan SEO-geoptimaliseerd worden aan de hand van de volgende technieken:
- Linkbuilding: zorg dat zoveel mogelijk websites naar uw site verwijzen. Het is belangrijk dat de links kwalitatief zijn, dit betekent dat u de links daadwerkelijk heeft verdiend, bijvoorbeeld omdat iemand uw website aanbeveelt op een andere site.
- Goede URL’s: de URL’s van uw website moeten schoon zijn. Dit wil zeggen dat er geen vraagtekens in voor mogen komen waar een waarde op volgt.
- Een goede interne linkstructuur: hiermee zorgt u ervoor dat belangrijke interne pagina’s eerder worden gevonden door zoekmachines dan de minder belangrijke pagina’s.
Op technisch gebied heeft het creëren van een goede SEO website nogal wat voeten in de aarde. Een vakkundig webdeveloper houdt hier rekening mee. Wie een uitstekend SEO-geoptimaliseerde website wil, kan dit dan ook het beste overlaten aan een professional.
Het optimaliseren van teksten
De teksten op de website zijn minstens zo belangrijk als techniek wanneer het om zoekmachineoptimalisatie gaat. Teksten voor een SEO website voldoen aan een aantal eisen. Ze hebben een minimum aantal woorden en zijn geschreven aan de hand van een keyword dat een aantal maal in de tekst terugkomt. Dit neemt niet weg dat een tekst bovenal goed en doelgroepgericht dient te zijn geschreven. Het schrijven van dergelijke teksten is een vak waarvoor u het beste een tekstschrijver in de arm kunt nemen.
Black hat SEO versus white hat SEO
Zoekmachines willen de meest relevante websites bovenaan in de resultatenlijsten zien. Er bestaat een aantal trucs waarmee websites tot een paar jaar geleden zoekmachines konden misleiden. Op deze manier deden zij de zoekmachine geloven dat zij de meest relevante site waren. Hier werd zoveel misbruik van gemaakt dat zoekmachines maatregelen hebben getroffen. Ze willen dat sites op een eerlijke manier hoog in de ranglijsten komen en straffen black hat SEO, de oneerlijke manier, af.
Denk bij black hat SEO aan de volgende trucs:
- Verborgen tekst: het plaatsen van teksten met het trefwoord waarop u wilt worden gevonden, terwijl de achtergrond dezelfde kleur heeft als deze teksten. Zo worden ze door een bezoeker niet gezien, maar door zoekmachines wel opgepikt.
- Links genereren op irrelevante sites: het lijkt aantrekkelijk om links achter te laten op zo veel mogelijk websites, maar de kwaliteit van de link is minstens zo belangrijk. Het verspreiden van links op zoveel mogelijk link exchange sites en fora is daarom een onverstandige aanpak.
- URL-kaping: een domeinnaam gebruiken die lijkt op dat van een bekend merk of een bekende organisatie, maar verkeerd is gespeld.
Het is niet verstandig om black hat SEO voor uw website te gebruiken. Zoekmachines kunnen dit bijvoorbeeld afstraffen door uw website onderaan de resultatenlijst te plaatsen. Wie eenmaal op een zwarte lijst staat, komt er niet gemakkelijk meer van af.
Gelukkig bestaat er ook white hat SEO, zoekmachineoptimalisatie via de legale weg. Als u deze weg bewandelt heeft u volop mogelijkheden om uw website in zoekmachines te promoten. Een webdesignbureau is op de hoogte van wat wel en niet is toegestaan en kan u daarom helpen om uw website op een zo effectief mogelijke manier hoog in de ranglijsten te doen eindigen.