Webdesign :  Ontvang Gratis Tot 4 Offertes!
Webdesign : Ontvang Gratis Tot 4 Offertes!
Maak indruk met een
Professionele & Orginele Website
Vraag uw gratis offertes nu aan!
Maak indruk met eenProfessionele & Orginele WebsiteVraag uw gratis offertes nu aan!

Alles wat u moet weten over software om websites te bouwen

Leestijd: 5 min

Deel 1: Hoe werkt een contentmanagementsysteem (CMS)?

De voorbije 20 jaar zijn de gewoonten van de consument fors veranderd. Vandaag gebruikt maar liefst 91% van de consumenten het internet om het product of de dienst te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Als bedrijf aanwezig zijn op het internet is dan ook absoluut noodzakelijk geworden, zowel om klanten aan te trekken als om concurrentieel te blijven.
Om dat te realiseren, kunt u ofwel zelf een website maken met behulp van een website builder of contentmanagementsysteem, of een beroep doen op een professionele websitebouwer of webontwikkelaar. Uiteraard zullen de kostprijs en de tijd die u erin investeert, sterk verschillen afhankelijk van het scenario. Een beroep doen op een web developer is duurder maar u mag wel hopen dat uw website al binnen een dag of 10 online zal staan. Zelf uw bedrijfswebsite maken neemt meer tijd in beslag, maar afhankelijk van het CMS dat u gebruikt, kan het wel nagenoeg gratis.

Alvorens de werking van een CMS uit te leggen, zoomen we eerst nog even in op twee verschillende types websites, een zogenaamde 'showcase website' enerzijds en een 'e-commerce website' anderzijds. Beide types hebben een andere doelstelling.
Een 'showcase website' stelt de activiteiten van uw bedrijf, organisatie of vereniging voor. Het is als het ware de online versie van een visitekaartje of reclamefolder. Een showcase website biedt u dus de kans om uw bedrijf voor te stellen en uw activiteiten meer zichtbaarheid te geven online. De internetgebruikers kunnen evenwel uw producten of diensten niet aankopen.

Als u wilt verkopen via internet, moet u een e-commerce site of webwinkel bouwen.
Zo'n e-commerce site beschikt over extra functionaliteit die het mogelijk maakt transacties uit te voeren. De bouw van dit type website vergt soms iets meer informaticakennis, maar u zult sneller de 'return on investment' zien, en dus rendement halen uit de tijd, energie en kosten die u erin steekt.
Nu u het verschil weet tussen een showcase website en een e-commerce website, kunt u beslissen of u al dan niet een beroep wilt doen op de diensten van een professionele websitebouwer of webontwikkelaar. Veel bedrijfsleiders proberen zelf hun website te bouwen om het kostenplaatje te drukken, dat is echter niet noodzakelijk aan iedereen gegeven.
Gelukkig bestaat er software die u helpt bij het stapsgewijs opbouwen van een website, zogenaamde 'website builders' of 'contentmanagementsystemen'. Deze platformen, die meestal gratis zijn, stellen u thema's voor die u zelf kunt personaliseren, met kant-en-klare templates of sjablonen en 'vakken' of 'blokken' waarin u enkel uw teksten en afbeeldingen hoeft te plaatsen.
Deze website creation tools hebben hun grote succes te danken aan het feit dat ze erg gebruiksvriendelijk zijn en het leuk is om ermee te werken. Bovendien zijn ze veelal gratis en hebt u geen voorafgaande opleiding nodig om ermee aan de slag te gaan.

Nuttig om te weten: gratis contentmanagementsystemen zijn nuttig om uw eerste stappen op het internet te zetten, maar ze garanderen u niet noodzakelijk een performante website. Om uw online zichtbaarheid te optimaliseren, kan het nodig zijn om toch voor een aantal betalende opties te kiezen en ook in te zetten op zoekmachine-optimalisatie of SEO (technieken om hoger te scoren in zoekmachines).

Deel 2: Welke criteria hanteren bij de keuze van een contentmanagementsysteem?

Vandaag bestaan er verschillende softwareplatformen om websites te bouwen die u kant-en-klare templates aanreiken die u kunt aanpassen in functie van uw eigen noden en voorkeuren. Bekende contentmanagementsystemen zijn o.a. Wix, Jimdo en Wordpress. Bij de keuze voor een CMS dient u meerdere criteria in overweging te nemen:

In eerste instantie moet een CMS gebruiksvriendelijk zijn. U hebt als zaakvoerder immers niet maanden de tijd om de werking van een CMS onder de knie te krijgen. Bovendien moet de software in staat zijn om mee te evolueren doorheen de tijd en zich aan te passen aan uw behoeften. U moet bijvoorbeeld makkelijk templates kunnen aanpassen, pagina's wijzigen, nieuwe pagina's aanmaken, enz.

Sommige CMS zijn heel intuïtief en daardoor beter geschikt voor beginners, terwijl u bij andere wellicht begeleiding nodig zult hebben.
Een goed CMS moet u vooral in staat stellen om de inhoud van uw website maximaal te personaliseren en u dus zoveel mogelijk opties aan te reiken op dat vlak. Daarnaast moet een CMS ook aandacht hebben voor 'responsive design', waarmee bedoeld wordt dat de webervaring geoptimaliseerd moet zijn voor een breed scala aan apparaten of schermen (pc, laptop, tablet, smartphone).

Een ander belangrijk element is uiteraard ook de kostprijs en de aangeboden opties of mogelijkheden. Gratis is altijd leuk maar soms kan het nuttig zijn om een aantal betalende opties te overwegen die uw website een stuk performanter kunnen maken. Ga ook na of de hosting van uw website en uw domeinnaam inbegrepen zijn.
Een laatste element dat van belang is bij de keuze van een CMS, is het kwaliteitsniveau van de technische ondersteuning en van de beveiliging.

Goed om te weten: sommige CMS-systemen werken met formules waarbij u verplicht bent om u voor een termijn van 12 of 24 maanden te engageren.

Deel 3: Vergelijking website builders

Er zijn minstens een tiental contentmanagementsystemen (o.a. Webflow, Wix, Wordpress, Jimbo, WiziShop, Zyro, Shopify en Strikingly). De 3 bekendste (en meest aangeraden) zijn:

  • Wix
  • Wordpress
  • Weebly

Goed om te weten: Wix is vandaag een van de interessantste contentmanagementsystemen. Het is tegelijk intuïtief, volledig, veelzijdig, van hoogstaande kwaliteit en niet duur. Geen wonder dat het dus heel veel gebruikers heeft. Bovendien is het gratis voor de meest eenvoudige websites en biedt het heel wat extra functionaliteit aan voor slechts een handvol euro extra. Reken op 12 tot 20 € per maand voor een allesomvattende formule.