Kassasysteem:  Vergelijk tot 4 Gratis Offertes!
Kassasysteem: Vergelijk tot 4 Gratis Offertes!
Vergelijken was nog nooit zo makkelijk:
Ontvang tot 4 Offertes binnen enkele minuten!
Vergelijken was nog nooit zo makkelijk:Ontvang tot 4 Offertes binnen enkele minuten!

Verkooppunten: Wat is een geregistreerd kassasysteem?

Leestijd: 3 min

Met de nodige vertraging heeft de FOD Financiën eindelijk definitief de knoop doorgehakt: op 31 december 2015 moet elke onderneming die daartoe wettelijk verplicht is, het officiële geregistreerde kassasysteem gebruiken. De bedoeling is dat de fiscus een betere controle kan uitoefenen over uw financiële transacties, of anders gezegd, nagaan of u niet fraudeert. De positieve kant van de medaille is dat het een universeel systeem is dat u ook toelaat uw zakelijke activiteiten efficiënt te beheren. Op de website van de FOD Financiën krijgt u een antwoord op al uw vragen.

Geregistreerd kassasysteem

Wat is het GKS of geregistreerd kassasysteem en wie moet het gebruiken?

Wie het moet gebruiken wordt uitvoerig uitgelegd in het artikel ‘Voor wie is een geregistreerde kassa verplicht?’.

Het systeem bestaat uit een kassa, een controlemodule en een gepersonaliseerde kaart. Alle onderdelen moet u  officieel registreren bij de overheid. Deze registratieprocedure is niet enkel verplicht voor de horecaondernemers, maar ook voor de producenten en verdelers van de apparatuur. Via de online registratiemodule voert u de contactgegevens van uw onderneming in, de gegevens van de vestigingen waar u het systeem zal gebruiken en registreert en koppelt u de GKS-onderdelen. Producenten, invoerders en verdelers moeten een gelijkaardige procedure doorlopen.

De registratieprocedure

  • Online registreren gebeurt met uw identiteitskaart en uw btw-nummer. Zo krijgt u toegang tot een persoonlijke account en kan u de gegevens van uw inrichting(en) invoeren.
  • Meteen ontvangt u een mail die de uiterlijke installatiedatum van uw GKS vermeldt. Dit betekent dat uw systeem uiterlijk die datum actief moet zijn.
  • In verband met een mogelijke doelgroepvermindering informeert u bij uw sociaal secretariaat naar de te nemen administratieve stappen.
  • U bestelt de nodige liefst gecertificeerde, GKS-onderdelen bij voorkeur bij gecertificeerde dealers. Een gedetailleerde lijst vindt u op de website van de overheid. Mogelijk is uw huidige kassa compatibel met het nieuwe systeem en hoeft u geen aparte nieuwe kassa te bestellen. Het belangrijkste onderdeel is de Fiscale Data Module (FDM).
  • Uw dealer registreert de onderdelen in dezelfde online applicatie. Zodra dit is gebeurd, ziet u in uw account het serienummer van elk onderdeel van het GKS.
  • Via de tab ‘apparaten’ bevestigt u de levering van de verschillende onderdelen en dan worden de FDM en de kassa(‘s) aan elkaar gekoppeld.
  • Daarna kan u uw persoonlijke VAT-Signing Card (VSC) aanvragen.
  • Ten laatste een week na uw aanvraag krijgt u twee brieven: één ervan bevat de VSC en de activatie-instructies, in de andere steekt de pincode die u nodig heeft om uw kaart te activeren.

Wie mag/moet er inloggen op uw GKS?

Iedere gebruiker die uw kassa wil gebruiken moet zich identificeren met zijn/haar persoonlijke ID van de sociale zekerheid (zijn of haar INSZ- of BIS-nummer). Onder gebruiker verstaat de overheid elke persoon die verkoopt, voorraden wijzigt, betalingstransacties uitvoert etc.).

Vergeet niet klanten een kassaticket af te leveren na de ‘geleverde diensten’. Indien u dit niet doet kunnen er sancties opgelegd worden.

U is wettelijk verplicht om het GKS te gebruiken, maar u is ‘vergeten’ uw inrichting te registreren?

Dat kan u beter vermijden, want er staan u serieuze boetes te wachten! Bij een eerste overtreding beloont de overheid u met u een boete van 1500 euro,  bij een tweede overtreding wordt dat 3000 euro en wie niet horen wil, moet voelen, want een derde vaststelling kost u 5000 euro!