Nieuwe zoekopdracht :
Wij raden u aan :

Producten en diensten

Artikel

Offertes

VoIP provider kiezen

De populariteit van bellen via het internet (ofwel VoIP) neemt met de dag toe. De redenen zijn duidelijk: u kunt bellen vanop eender welke locatie, zowel via uw pc, smartphone of tablet en de tarieven liggen stukken lager dan wanneer u belt via een ISDN-telefoonlijn. De markt wordt echter overspoeld door aanbieders die niet enkel met goedkope tarieven zwaaien, maar u nog andere voordelen beloven. Uw keuze hangt af van uw reële behoeften: hoe dikwijls belt u en van welke locatie naar welke bestemming, zijn extra functionaliteiten zinvol voor u?

 VoIP provider

Uw belprofiel bepaalt uw beltarief

Elke VoIP provider zal proberen u over te halen door gratis gesprekken aan te bieden. Uiteraard zijn nooit alle telefooncommunicaties gratis. Goed vergelijken is dus de boodschap.

  • Er wordt een onderscheid gemaakt tussen bellen van pc naar pc, vanuit een telefoon of pc aangesloten op het internet naar een toestel dat werkt via het klassieke telefoonnet of in omgekeerd richting.
    • Telefoongesprekken via twee pc’s zijn altijd gratis omdat de communicatie volledig over het internet geschiedt. Een gekend voorbeeld van dit systeem zijn Google Hangouts en Skype.
    • Wanneer het gesprek vertrekt of binnenkomt via een klassieke telefoonlijn, dan betaalt u.
    • VoIP-telefonie is zeker interessant voor wie veel internationaal belt. Dan kan u ervoor kiezen om bereikbaar te blijven via uw Belgisch telefoonnummer, ook in het buitenland. Zo kan u bijvoorbeeld vanuit China over VoIP naar België bellen via uw eigen Belgisch nummer en dan gelden de nationale tarieven. Hetzelfde is van toepassing als u vanuit het buitenland via een WiFi-hotspot naar België telefoneert.

De juiste VoiP provider voor particulier of zakelijk gebruik

Heeft u genoeg aan eenvoudig bellen van pc naar pc? Zoekt u een provider die een totaaloplossing biedt met de CTI-voordelen die u toelaten om CMS-gerelateerde software te integreren? Wenst u randapparatuur voor audio- en video-conferencing of camerabewaking aan een gesofisticeerde VoIP-installatie te koppelen?

  • Voor particulieren volstaat het meestal om een provider te vinden die vooral goedkope tarieven aanbiedt. In de praktijk kan er altijd gratis gebeld worden als alles via 2 pc’s verloopt. Daarnaast werkt het gewoonlijk als volgt: u opent een VoIP-account. U kan ‘credits’ kopen en uw krediet indien nodig bijladen. Tarieflijsten vindt u op bijna alle websites.
  • Onafhankelijke VoIP-providers spelen in op de noden van kleine en grote bedrijven en stellen oplossingen voor met een toegevoegde waarde. Samen met u bekijken ze welke opties voor u pluspunten betekenen en werken desgewenst maatwerkoplossingen uit. Aandachtspunten zijn vooral: nummerbehoud, een platform dat al uw business-applicaties in al uw vestigingen verbindt, gratis intern bellen, kostenoptimalisering en transparante tarieven, professionele ondersteuning en betrouwbaarheid.
  • Ook grote telecomoperatoren komen uit de bus met voordelige all-in business-formules of op maat uitgewerkte VoIP-oplossingen.

Waarop moet u letten?

  • Als u al VoIP-hardware of software heeft, is het aan te raden een provider met SIP-ondersteuning te kiezen, want met een SIP-account realiseert u een snelle transmissie van spraakverbindingen via één standaard signaleringsverbinding.
  • De gesprekskwaliteit is afhankelijk van coderingen en die kunnen erg verschillend zijn! Uw computernetwerk moet van goede kwaliteit en liefst gecertificeerd zijn. Spraakpakketjes moeten voorrang krijgen op datatransmissie en de snelheid is dus belangrijk.
  • Als uw onderneming met vaste telefonie werkt, zorg ervoor dat deze in het netwerk wordt opgenomen en aangesloten op het netwerk van de VoIP provider.
  • Besteed aandacht aan de ondersteuning: wat gebeurt er bij verbindingsproblemen?
  • Bij sommige providers is de kwaliteit onzeker, vooral als er veel ‘gratis’ is… Dat houdt vaak in dat u geen noodnummers kan bellen, dat u het risico loopt op virussen of hackers die binnenbreken en op uw kosten gaan bellen, dat u met SPIT te maken krijgt (het equivalent van SPAM waardoor u ongewenste telefoontjes ontvangt)…
Begin met uw offerteaanvraag Telefooncentrales
Geef uw mening