Telefonie providers: ontvang tot 4 gratis offertes
Telefonie providers: ontvang tot 4 gratis offertes

Telecom operatoren: Traditionele telefoonverbinding of via internetverbinding?

Leestijd: 3 min

Er bestaan tegenwoordig twee typen telefooncentrales ; de traditionele analoge telefooncentrale (PABX) en de telefooncentrale die werkt door middel van een internetverbinding (IP). De laatste bied voordelen op het gebied van telefoonkosten.

 internetverbinding

Analoog en internetverbinding (IP): wat is het verschil?

  • Analoog (PABX):het gaat om de traditionele telefoonverbinding die, tot nu toe, het meest wordt gebruikt in België. De beller en de gebelde worden met elkaar in contact gebracht via een telefoonverbinding die op dat moment geheel gereserveerd is voor die communicatie. Deze analoge technologie wordt veel gebruikt door bedrijven, maar wordt langzamerhand vervangen door vaste telefonie via VoIP.
  • Telefonie over IP (ToIP): deze digitale technologie is zich begonnen te ontwikkelen met de komst van het internet. Deze technologie gebruikt het IP (internet protocol) om spraak om te zetten in digitale  signalen. Hierdoor wordt de stem omgezet in digitale databestandjes en verstuurd in real-time. Dit wordt gerealiseerd via internet of via een intern netwerk.

Analoge telefonie

Vordelen

  • Geen internetverbinding nodig
  • Heeft een lage voeding nodig; 48V continu.

Nadelen

  • Er is specifiek materiaal nodig om de verbinding tot stand te brengen.
  • Het volume is gelimiteerd. Analoge telefonie kan niet meer dan 120 kbps aan, terwijl ADSl tot 25 Mbps kan verwerken.

Telefonie internetverbinding (ToIP)

Vordelen

Voordelige tarieven

  • Gratis ongelimiteerde communicatie naar vaste telefoons in België en/ of het buitenland.
  • Gratis ongelimiteerde communicatie naar mobiele telefoons (bij sommige providers).
  • Video en geluid kunnen tevens worden verzonden.

Nadelen

  • Geen fax mogelijk
  • Geen telefonie mogelijk tijdens een elektriciteitsstoring of storing van internet
  • Service afhankelijk van de kwaliteit van het internet en de gebruikte computers
  • Er treden soms wat problemen op rond de kwaliteit van de spraak (onderbrekingen, echo’s vertraging). 

Telefonie via internetverbinding (ToIP): de benodigdheden

Om gebruik te maken van vaste telefonie door middel van een internetverbinding is specifiek materiaal nodig. Hieronder vallen onder andere:

  • IP telefoon: deze vervangt de klassieke telefoon. Qua uiterlijk ziet deze er uit als een gewone vaste telefoon, maar met een internetverbinding.
  • SIP telefoon: hiermee kunnen telefoongesprekken via de computer worden gevoerd via een headset. Hiervoor is een hoog volume nodig en een connectie met een SIP server. 
  • ATA adapter: deze kan gebruikt worden om een traditionele telefoon geschikt te maken voor IP telefonie.
  • IPBX centrale:de centrale zal de communicatie en de service centraliseren. Dit is nodig vanaf 10 lijnen.

Voordelig bellen met internetverbinding (IP)?

De vermindering in telefoonkosten is de eerste reden waarom bedrijven hun traditionele telefooncentrale vervangen voor een telefooncentrale die werkt met een internetverbinding. Deze techniek biedt dan ook effectief goedkopere tarieven dan analoge telefonie. Doordat de communicatie naar vaste telefoons binnen België gratis is en dat overige telefonie in kosten lager is kan er al snel 50% worden bespaart op telefoonrekeningen. Daarnaast zijn interne gesprekken tevens gratis via IPBX.

De aanleg van een IP netwerk vraagt een investering voor het materiaal, maar dit kan snel worden terugverdient door de kostenbesparing die gemaakt wordt op de telefoonkosten.

Extra functies bellen met internetverbinding (ToIP)

Met telefonie over IP heeft u niet alleen lagere telefoonkosten, u kunt ook gebruik maken van een aantal handige extra functies.

  • Click to Call: hiermee kan een (potentiële) klant vragen om te worden gebeld door een bedrijf door te klikken op een link op de website van het bedrijf. Door te klikken op de link worden de gegevens van deze persoon doorgegeven aan het callcenter van het bedrijf. Deze kan vervolgens de klant contacteren. Door te bellen via IP kost het gesprek niks voor de beller en de gebelde. Hier worden wel vaak restricties opgelegd wat betreft locatie (buitenland) of type telefoon (mobiel of vast).
  • CTI (computer Telefonie Integratie): via dit systeem worden de klantengegevens verbonden aan de oproep. Wanneer er wordt gebeld door een klant verschijn op het computerscherm direct het dossier van de klant.
  • Vocemail: via deze functie kunnen gesproken berichten worden verstuurd als bijlage in een e-mail.