Boekhoudprogramma: Boekhoudprogramma: prijzen en productsoorten
Prijzen van boekhoudprogramma: logischerwijs zult u denken: hoe eenvoudiger een boekhoudprogramma, hoe goedkoper. Dat klopt, maar vergeet niet dat pakketten die meer bieden dan enkele basisfuncties u heel wat tijdsvoordeel kunnen opleveren, zodat u ook een duurdere investering op termijn recupereert. De eerste vereiste is dus dat u vooraf goed definieert welke functies voor uw onderneming essentieel zijn en welke extra opties nuttig of interessant voor de toekomst.
Prijzen gekochte boekhoudprogramma
- Basis
Als u als kleine onderneming genoeg heeft aan een boekhoudpakket met dagboekfunctie, facturatie en eenvoudige BTW-administratie, dan mag u rekenen op een uitgave vanaf ongeveer € 150.
- Extra functies
Wil u daarnaast nog handige extra functies zoals het verwerken en integreren van betalingstransacties, een klanten- en leveranciersadministratie, eenvoudige rapporteringsmogelijkheden enz., dan zit u al snel aan € 800 tot € 900.
- Compleet pakket
Een compleet boekhoudprogramma koopt u vanaf ongeveer € 1000. Dat biedt u nog uitgebreidere mogelijkheden zoals een complete analytische boekhouding, automatische verwerking van de gegevens in de balans en resultatenrekening, geavanceerd beheer van het betalingsverkeer enz… Hoe gesofisticeerder u het wil, hoe duurder… Een softwarepakket voor een tandartsenpraktijk met complete boekhouding, agenda, patiëntenregistratie gekoppeld aan diverse medische software zoals een röntgenfotoprogramma betaalt u meer dan € 5000.
Naast de eenmalige aanschafprijs van het boekhoudprogramma betaalt u jaarlijks een bedrag voor gebruik en onderhoud/service. Dit bedraagt meestal 15 à 25% van de aankoopprijs.
Heel wat software is achteraf uit te breiden met modules. Zo bestaan er modules voor telebankieren, relatiebeheer, consolidatie, logistiek, loonadministratie etc. De prijzen variëren sterk en zijn afhankelijk van een standaard of professionele versie. De goedkoopste module zal u minstens € 300 kosten plus opnieuw een jaarlijkse bijdrage voor gebruik/onderhoud/service. Een professionele module voor relatiebeheer of consolidatie kost al snel € 1000.
Prijzen gehuurde boekhoudsoftware (online)
Grotere ondernemingen kiezen er dikwijls voor om boekhoudsoftware te huren en vermijden zo een eenmalige dure investering. De software blijft altijd actueel, want in de huurprijs wordt bijna altijd het updaten/upgraden verrekend.
- Leveranciers bieden meestal contracten aan op jaarbasis waarbij u naast een eenmalige activeringskost een maandelijks abonnementsbedrag betaalt.
- De abonnementsprijs kan ook gekoppeld zijn aan het aantal gebruiksuren of de gebruikte webruimte en het aantal gebruikers.
- Meestal is updating/upgrading in het abonnement inbegrepen. Soms betaalt u enkele euro’s extra voor een soort ‘Comfort Pack’, waarbij u ook de nodige ondersteuning krijgt bij problemen.
Basistarieven beginnen bij zo’n €20 per maand, maar hoe meer functies of hoe geavanceerder het boekhoudprogramma, hoe duurder het wordt (tot zo’n 130 euro/maand). Tel hierbij de huurprijs voor extra modules en extra gebruikers.