Aankoop adressenbestand - Extra services
De meeste professionele leveranciers bieden naast hun databestanden een waaier aan extra services aan. Het loont beslist de moeite om te overwegen of outsourcing u niet alleen tijd, maar ook kosten bespaart. U zadelt uw werknemers niet op met extra taken waarvoor ze misschien niet in de wieg gelegd zijn, u krijgt misschien voordeliger tarieven voor postverzending omdat dergelijke leveranciers hele goede condities kunnen afdwingen.
Behandeling van databases
- Uw eigen database kan geanalyseerd worden en ingevoerd in het nieuwe, centrale gegevensbestand. Een goede database heeft een uniforme structuur, waarin alle gegevens gestandaardiseerd zijn
- Alle gegevens kunnen ontdubbeld worden, aangevuld of ‘verrijkt’ en/of verwijderd
- Op afgesproken tijdstippen kunnen de gegevens gecontroleerd worden of ze nog actueel en correct zijn en kunnen nodige updates uitgevoerd worden
- U kan een rapportering/statistieken vragen over de uitgevoerde taken.
Planning, uitvoering en opvolging van campagnes
Een goede leverancier van databases kan zich perfect inleven in de filosofie van uw bedrijf. Hij kan u helpen om concreet uw idee voor een campagne te realiseren:
- Bij het opstellen van een mailing, brochure of brief kan hij adviseren over de inhoud en de grafische vormgeving (evenwicht tussen beeld en tekst, relevante, samenhangende inhoud met niet overdreven veel tekst, zoveel mogelijk gepersonaliseerd)
- Hij kan samen met u overleggen welke tijdstippen geschikt zijn voor verzending van drukwerk, e-mails, nieuwsbrieven, reclamefolders enz…
- Hij kan instaan voor de direct-mail- of e-mail-verzending
- Sommige firma’s bieden callcenter diensten aan en bellen uw prospecten uit de database aan de hand van een gerichte vragenlijst
- Responseverwerking kan u veel vertellen over wat u met uw campagne bereikt heeft. Uw leverancier kan u rapporten/statistieken bezorgen over de reacties van uw doelgroep, over de (mislukte) verzendingdetails, de openings- en doorklikpercentages met identificatie etc.
Geomarketing
Eenvoudig gesteld kunnen we geo-marketing omschrijven als ‘vestigingsplaatsanalyse’. Door geografische informatie, ICT en marketingstrategieën te combineren bekomt u interessante resultaten over het ruimtelijk (koop)gedrag van consumenten. Met GIS-software (Geographic Information System) (ook GPS, fotogrammetrie enz.) brengt u letterlijk prestaties en doelgroepen per regio in kaart.
Concreet betekent het:
- Het aantrekkingsgebied wordt bepaald.
- Consumentenprofielen worden ontleed.
- Klantenbehoeften worden in kaart gebracht.
- Er wordt geanalyseerd welke marktgebieden over- of onderverzorgt worden.
- Er kunnen vergelijkingen gemaakt worden over de locaties en de aantrekkelijkheid van concurrenten…