Telefooncentrales: PABX telefooncentrale of IPBX?
Er zijn verschillende manieren waarop het telefoonverkeer van uw bedrijf kan worden aangesloten op het centrale netwerk. Traditioneel is de PABX telefooncentrale, hiermee verloopt uw telefoonverkeer over een solide netwerk, dat gericht is op het transporteren van spraaksignalen. Tegenwoordig biedt het internet echter nieuwe, flexibelere mogelijkheden, ook op het gebied van telefonie. Met een IPBX telefooncentrale loopt uw telefoonverkeer via een IP-netwerk. Beide opties hebben voor- en nadelen.
Verschillen en overeenkomsten tussen een PABX telefooncentrale en een IPBX centrale
PABX telefooncentrale
Functionaliteit
Met een PABX centrale maakt u telefonisch verbinding, binnen en buiten uw bedrijf. Ook data kan worden opgeslagen en verzonden. PABX centrales bieden handige functies, zoals:
- Voicemail;
- Telefoonboek;
- Doorverbinden en doorschakelen;
- Ruggespraak;
- Belroute;
- Telefoonnummers met snelkeuze.
Installatie
Een PABX telefooncentrale is een apparaat dat dient te worden geïnstalleerd in uw bedrijf. Dit dient professioneel te gebeuren. Verder moet het apparaat goed worden onderhouden om een solide telefoonverbinding te kunnen garanderen. De centrale heeft twee netwerken nodig: voor spraak en voor data.
Aantal lijnen
Op een PABX telefooncentrale kunnen liefst duizenden toestellen worden aangesloten.
Voor wie?
Beide centrales zijn voornamelijk geschikt voor middelgrote tot grote bedrijven (25 of meer lijnen). Dit komt voornamelijk doordat de aanschafkosten voor beide systemen redelijk hoog zijn. Kleinere bedrijven kunnen beter kiezen voor een minicentrale of een IP-centrex.
Tarieven
De PABX centrale beheert alle toestellen binnen uw bedrijf en verbindt ze met het externe telefoonnetwerk. De kosten die u betaalt zijn de kosten voor de telecomaanbieder.
IPBX centrale
Functionaliteit
Een IPBX centrale kan alles wat een PABX centrale kan. IPBX maakt in tegenstelling tot PABX gebruik van VoIP, zodat het telefoonverkeer via de computer gaat. Op de meeste apparaten kunnen desondanks ook traditionele toestellen worden aangesloten. Een IPBX centrale is daarom flexibeler en biedt meer mogelijkheden dan een PABX centrale.
Installatie
Een IPBX centrale maakt gebruik van een IP-netwerk en moet dus digitaal worden aangesloten. Digitaal telefoneren biedt meer mogelijkheden, maar heeft ook een nadeel: het IP-netwerk is oorspronkelijk niet voor spraak bedoeld, maar voor data.
Aantal lijnen
Een IPBX biedt ruimte voor veel telefoonverkeer. Alleen de bandbreedte beperkt u.
Voor wie?
Beide centrales zijn voornamelijk geschikt voor middelgrote tot grote bedrijven (25 of meer lijnen). Dit komt voornamelijk doordat de aanschafkosten voor beide systemen redelijk hoog zijn. Kleinere bedrijven kunnen beter kiezen voor een minicentrale of een IP-centrex.
Tarieven
In vergelijking met een PABX centrale, is een IPBX centrale veel voordeliger.
Hybride telefooncentrales
- Er bestaan oplossingen om een PABX-centrale om te bouwen tot een IP-PBX-centrale.
- Heel wat fabrikanten bieden centrales aan die het toelaten om traditionele, analoge telefonie te koppelen aan innovatieve spraaktransmissie via VoIP.
Tarieven PABX telefooncentrale
- De prijzen voor PABX- of IPBX- of hybride-centrales hangen helemaal af van de behoeften van uw bedrijf. De eenvoudigste versies vindt u al rond € 300.-, maar grote bedrijven van enkele honderden werknemers mogen hier al snel twee nullen aan toevoegen.
- De tarieven van de telecomproviders moet u echt goed vergelijken:
- Sommige providers bieden voordeelpakketten aan als u een gecombineerd telefonie- en internetcontract bij hen afsluit.
- Voor het aansluiten van een fysieke centrale betaalt u een eenmalige kost of u betaalt een maandelijks huurbedrag voor een gehoste centrale.
- Sowieso zijn de gesprekskosten via een PABX-centrale het duurst, vooral als u veel naar het buitenland belt.
- Gesprekskosten kunnen sterk uiteenlopen, sommige providers zijn tot 3 keer duurder dan andere!