Nieuwe zoekopdracht :
Wij raden u aan :

Producten en diensten

Artikel

Offertes

Adressenbestand kopen of huren?

Een eerste vereiste voor een succesvol gebruik van databases is een correcte, samenhangende inhoud van hoge kwaliteit. Daarnaast moeten ze makkelijk toegankelijk zijn. Of u uiteindelijk kiest voor het kopen of huren van een adressenbestand hangt helemaal af van wat uw doelstellingen zijn en welk budget u eraan kan besteden.

 

Misschien beschikt u al over eigen klantenadressen met extra gegevens? Belangrijk is dat u op het einde van de rit één centrale en mooi gestructureerde database bekomt, waarvan u de gegevens altijd kan (laten) aanpassen en controleren. Een professionele leverancier zorgt er ook voor dat de wettelijke bepalingen omtrent de bescherming van de persoonlijke levenssfeer worden gerespecteerd.

 

Bepaal uw doelstellingen

  • Welke doelgroepen (B2B en/of B2C) wilt u bereiken, en aan welke kenmerken moeten zij beantwoorden?
  • Wilt u het adressenbestand eenmalig of meermaals gebruiken, hetzij voor een mailing, postverzending, nieuwsbrief, enquête, reclamecampagne…?
  • Hoeveel informatie wenst u over uw doelgroep (adres, telefoon, bedrijfsactiviteit, contactpersonen, bedrijfsomzet of gezinssituatie, interesses, lifestyle, koopgedrag en –budget… bij particulieren)?
  • Bent u bereid te betalen voor het invoeren, beheren, ontdubbelen, het up-to-date houden/opschonen van de gegevens?
  • Wenst u beroep te doen op extra diensten zoals opmaken van een mailing-campagne, verzending of response-verwerking?

 

Hoe worden data in een database verkregen?

  • Sommige leveranciers ruilen/kopen adressenbestanden via partners uit gelijkaardige sectoren.
  • De betere leveranciers beschikken over meerdere bronnen en systemen om hun bestanden dagelijks te verrijken en aan te passen.
  • Heel vaak verzamelt men gegevens via enquêtes, vooral voor de B2C-doelgroep.
  • Gegevens via en over de overheid zijn meestal  gratis te verkrijgen en worden ook opgenomen in het aanbod van leveranciers.

 

Voor- en nadelen van een database huren

  • U kunt uw doelgroep samenstellen (meestal met de hulp van de verhuurder) aan de hand van uitgebreide criteria (zie rubriek 3 en 4).
  • Meestal kunt u de bestanden enkel online raadplegen en 1 keer gebruiken. Er zitten controle-adressen in verwerkt om misbruik/meermalig gebruik te checken. De huurformule is dus vooral interessant voor eenmalig gebruik.
  • Bij sommige leveranciers kunt u de gegevens downloaden en eventueel meer dan 1 keer gebruiken.
  • U betaalt volgens de samenstelling van uw bestand: hoe meer extra gegevens en hoe meer extra diensten u wilt, hoe duurder het prijskaartje.

 

Voor- en nadelen van een database kopen

  • Deze optie is interessant als u al een eigen adressenbestand bezit dat u wilt uitbreiden en centraliseren met het nieuwe aangekochte gegevensbestand.
  • Ook voor herhaaldelijk gebruik (verzending, mailings, campagnes) is dit een oplossing.
  • Let er ook op in welk formaat de bestanden worden aangeboden, zodat u ze kunt koppelen aan uw andere systemen/programma’s.
  • Er bestaan goedkope, ‘kant-en-klare’ pakketten met naar verluidt honderdduizenden adressen, maar denk goed na of deze adressen wel de juiste doelgroep voor u vormen!
  • Als u liever meetbare en goede resultaten boekt, doet u er beter aan uit te zoeken en te vergelijken welke leverancier wat aanbiedt. Zowat alle leveranciers bezorgen u gratis offertes of u kunt online een virtuele gedetailleerde selectie volgens uw specifieke criteria maken en zien wat het u gaat kosten.
  • De betere leveranciers helpen u met het analyseren van uw marketingprojecten en aan de hand daarvan uw juiste adressen-doelgroep samen te stellen.
  • Professionele leveranciers kunnen ook uw bestaande klantenbestand analyseren, ontdubbelen en structureel verwerken in het nieuwe centrale bestand.
  • Extra diensten zoals het opmaken, verzenden en opvolgen van een mailing-campagne kunnen u heel wat werk uit de hand nemen.
Begin met uw offerteaanvraag Adressenbestanden
Geef uw mening