Zoekmachine Optimalisatie: Ontvang Gratis tot 4 Offertes!
Zoekmachine Optimalisatie: Ontvang Gratis tot 4 Offertes!

SEO en SEM: Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Leestijd: 3 min

De ideale online marketingstrategie om de website van uw bedrijf in de kijker te zetten, krijgt u als u het juiste evenwicht vindt tussen SEO en SEA. De combinatie van deze twee noemt men SEM of Search Engine Marketing. In een ander artikel wordt SEO  uitgebreid toegelicht.

SEO SEA

Wat betekent SEA?

Deze term staat voor Search Engine Advertising of zoekmachine-adverteren. Concreet betekent dit dat een adverteerder bezoekers naar zijn website kan lokken door online advertenties te plaatsen waarvoor hij betaalt. Deze advertenties worden gekoppeld aan bepaalde zoekwoorden, een bepaalde regio en bepaalde netwerken en komen ofwel rechts te staan op de pagina van Google, de meest gebruikte zoekmachine, of ook vaak helemaal bovenaan, boven de organische zoekresultatenlijst. Telkens een internetgebruiker op uw advertentie klikt, zal uw factuur aandikken. Google AdWords  is het meest bekende SEA-programma voor online reclamecampagnes. Het is de bedoeling dat u door uw betere positie in de zoekresultatenlijsten sneller gevonden wordt: dat levert u een grotere naambekendheid op en door doelgericht te adverteren bereikt u een specifieke doelgroep, die reageert op de manier die u verwacht (= conversie genereren).

 

De fundamentele raakvlakken en verschillen van SEO en SEA

  • Beide strategieën baseren zich op zoekwoordenonderzoek: SEO op lange termijn en SEA op korte termijn, omdat deze laatste campagne doelgerichter is, maar ook duur kan uitvallen. Er bestaan hulptools om de zoekvolumes en de conversiekracht te bepalen.
  • Het spectrum aan zoekwoorden wordt als volgt opgedeeld:
    • Head Terms’ (topwoorden), waarvoor hoge klikprijzen worden betaald, maar die doorgaans een laag conversiepercentage hebben. Ze zijn vooral belangrijk voor SEA-campagnes.
    • Body Terms’ (sub-woorden), die vaak combinaties van twee woorden zijn. Ze zijn nuttig voor zowel SEO als SEA.
    • Long Tail Keywords’: dit zijn meestal drie of meer zoekwoorden die vooral in SEA worden gebruikt. Dat maakt de zoekactie specifieker en het zoekvolume en dus ook de concurrentie ligt lager.
    • U kunt het effect van beide soorten advertentievoering optimaliseren: bij SEO door over een bepaalde tijdspanne meta descriptions te testen en bij SEA door advertentievarianten naast elkaar uit te proberen. Zo zult u uiteindelijk betere doorklikresultaten behalen.
    • Voor beide strategieën is trefwoord-gerichte copywriting essentieel:
      • Goed geschreven pagina’s, als onderdeel van On Page SEO, die de zoektermen verwerken in URL, titels en subtitels, benamingen van foto’s en afbeeldingen, interne links etc. zorgen voor een professionele optimalisatie.
      • Dergelijke geoptimaliseerde pagina’s kunnen ook dienen als landingspagina’s in uw SEA-campagne.
      • Een goede samenhang tussen zoekwoorden en de landingspagina is een van de factoren die een rol speelt in de kwaliteitsscore van Google en ook in uw positiebepaling in de zoekresultatenpagina en de CPC (Cost Per Click).
      • Site Speed: een optimale sitesnelheid is nog een factor waarop Google zich baseert om de organische positie van uw website te bepalen, maar die ook meetelt bij de kwaliteitsscores in SEA-campagnes. Tegelijk heeft een snellere site ook een positieve invloed op conversie.

Besluit

De beste manier om een gericht online zoekmachine-strategie te voeren is een combinatie van goed uitgekiende zoekwoorden en teksten, waarbij het On Page SEO-gedeelte ook rekening houdt met de structuur en Off Page aandacht besteedt aan linkbuilding.

 

Deze SEO-strategie gekoppeld aan de juiste SEA-advertenties realiseert een perfecte balans waarmee u deels gratis en deels op een gedoseerde manier betalend, potentiële bezoekers en klanten naar uw landingspagina’s leidt om hen te laten reageren op de manier die u voor ogen heeft: contact opnemen, zich inschrijven op nieuwsbrieven, informatie aanvragen, kopen…